Hej Mocha !
Vi har fået lavet jordvarme i starten af maj måned, og derfor mangler vi stadig at opleve driften i vinterhalvåret. Men status er pt. at anlægget er supersimpelt at have med at gøre, f.eks. er det eneste man skal foretage sig som bruger, at trykke på 2 knapper for at skifte mellem hhv. sommer, efterår eller vinterdrift, og så går resten såmænd af sig selv idet en udeføler styrer anlæggets temperatur.
Jeg er bruger og ikke nørd, så for mig skal tingene bare fungere på den enkleste vis - jeg er sådan set ligeglad med hvordan!
Det fungerer præcist som et fjernvarmeanlæg, bortset fra, at pumpen der driver værket afgiver meget lidt støj. Idet vores anlæg står i kælderen, er det dog overhovedet ikke noget vi hører.
Med mindre at anlægget skulle "svigte" os til vinter, så må jeg konkludere - til stor fortrydelse for alle tilhængerne af pillefyr - at jordvarme er den mest effektive, billige og problemfrie opvarmningsmetode der findes som et reelt alternativ til mere de konventionelle varmeanlæg (olie, fjernvarme, gas, pillefyr).
Der hvor filmen knækker, og vel den egentlige årsag til, at jordvarme ikke er mere udbredt det er tilfældet, er at det koster vel ca. det dobbelte af et stokeranlæg .... Vi måtte punge ud med 145.000 kr. inkl. moms men fik til gengæld kr. 30.000 for stokeranlægget som en del af handlen. Jordvarmen er et 16kW Vølund-anlæg, som skal opvarme 336 m2 bolig.
Til gengæld så slipper vi for
- at rense stokerfyr,
- at skovle træpiller,
- at være afhængige af andre når vi er på ferie,
- at leve med røg og brandfare
- og jeg er så tilpas doven, at jeg ikke gider at skovle træpiller, så for mig (og vel gennemsnitsdanskeren) er jordvarme den rigtige løsning.
Til sidst får du lige regnestykket:
Opvarmningen med stokerfyr (træpiller) har kostet kr. ca. 24.000 inkl. moms om året, og hertil kommer opvarmningen af brugsvand via el-vandvarmer. Ialt ca. kr. 30.000 inkl. moms om året.
Jordvarmeanlægget er beregnet til (worst case vel at mærke) ca. kr. 22.000 inkl. moms om året for både opvarming og brugsvand !
Så jeg synes, at du seriøst skal overveje jordvarme istedet for stokerfyr.
HUSK at i forbindelse med jordvarme skal der nedgraves slanger i haven og så skal den altså også lige reetableres. - Eller måske er du heldig at have en sø, og så er der ingen reetablering. Og en sø er iøvrigt en endnu bedre varmekilde end jorden (?!)
Herudover er der også udgiften til en elektriker (ca. 3.000 kr.)
Held og lykke med det. Kontakt evt. Vølund eller en af de anbefalede installatører.
HUSK også at tage flere tilbud hjem - uanset hvilken opvarmningskilde du vælger; det betaler sig ...