Aktive emnerAktive emner  Vis medlemmerMedlemmer  KalenderKalender  Søg i forumSøg  HjælpHjælp
  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 Pilleklubbens Diskussion : Selvbyg : Andet

>>Annonce<<

>>Annonce<<

Message Icon Emne: Det betaler sig.....
Besvar Opret nyt emne
Forfatter Besked
Mrbuck
Bruger
Bruger

Medlem siden: 23 November 2004
Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 12
Citér Mrbuck Svarbullet Emne: Det betaler sig.....
    Sendt: 27 Maj 2005 kl. 09:51

Goddag pillemisbrugere.

for godt 2 år siden byggede jeg min egen brænder og nu har jeg kørt med den i 2 fyringsperioder og kan kun konkludere at det saktens kan betale sig at lave det selv. Har man teknisk snilde og adgang til et værksted med svejseapparat, kan man bygge herden selv.

Inden jeg startede fyrede jeg med brænde i en salamander C kedel om dagen og oliefyret tog over om natten. Der var ingen lagertank på anlægget, så forbrændingen af fastbrændsel var en katastrofe. Det vekslede mellem meget røg, vilde røgtemperaturer (500 grader) og en kedel der var totalt asfalteret indvendigt med kondenserede tjæredampe. Og brændeforbruget var pga den elendige virkningsgrad stort. 20 stablede rummeter med fastmassetal på ca 0,8 = 16 m3 ren bøgetræ med ca vægtfylde på 680 kg/m3 (20 % fugt) Med en brændværdi på 4,08 kw/kg svarede det til 44400 kwh. Jeg tror højst jeg udnyttede halvdelen af den energi pga den dårlige virkningsgrad. Prisen for brændet = 11300 kr.

Oveni kom så et olieforbrug på 2700 ltr året = 27200 kwh til en pris på 17500 kr. Så totalt var varmeudgifterne på ca 28000 kr om året. Rimeligt for et dårligt isoleret hus på 200 m2??? Det vidste jeg ikke rigtig, men jeg var træt af at fyre "døgnet rundt" og der var meget arbejde med brændet (fyret står i en kælder og alt brændet skal flyttes derned i trillebør)

Så begyndte jeg at se mig om efter et pillefyr, men blev noget skræmt af priserne. Med brænder, silo og installation blev det ret kostbart. Så på nettet fandt jeg lidt tegninger og "tunede" dem lidt. og var hurtigt igang med at brænde piller af i den gamle salamander. Der var lidt problemer med tilbagebrænding fordi pillerne hobede sig op i faldrøret, men lidt tekniske ændringer løste det problem. De totale udgifter til jern, styring, blæser, snegl og motor og silo blev på ca 7000 - 8000 kr. Og så måtte jeg låne et svejse apparat.

I år er andet år jeg fyre med piller og er utrolig positiv. Jeg har brugt 10 ton piller på et helt år og ca 150 ltr olie (Jeg har kørt med olie i ferie og sommerperioden) Jeg giver ca 1,5 kr/kg for pillerne, så det er ca 15000 kr året + ca 1000 kr til olie. Så sparet i året = 12000 kr Så hele projektet tjente sig hjem det første år.

Jeg har i vinter perioden brugt ca 1600 kg piller pr måned. Og forbrændingen er helt top.....jeg tømmer kedlen for ca 10 ltr (en 10 ltr spand) aske en gang i måneden. Helt fint gråt støv.

Men jeg har lagt mærke til at selv om det er koldt udenfor, så går fyret i pausedrift. Jeg tror ikke jeg kan lave brænderen mindre end jeg har gjort, så næste plan er at tune anlægget med en styring med modulerende drift og evt montere en iltstyring på.

Så hvis der er andre der går og pusler med byg selv stokere, ja så kan jeg varmt anbefale det. Det er meget hurtigt tjent hjem.

Der ligger et billede af herden her på siden under "stoker billeder" Jeg har trukket den ud fra kedlen så man også kan se den "keramiske" del der ellers er inde i kedlen.

Mvh Peter B Christensen

IP IP-adresse registreret
t4bamsen
Bruger
Bruger

Medlem siden: 20 September 2011
Land: Denmark
Beskeder: 2
Citér t4bamsen Svarbullet Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 09:15
har du ingen billeder af dit hjemme byg ? .... er ved at samle inspiration til optimering af mit central varme 
Roberts Julia
Bruger
Bruger

Medlem siden: 02 Juni 2012
Land: Algeria
Beskeder: 5
Citér Roberts Julia Svarbullet Sendt: 02 Juni 2012 kl. 03:21
Jeg har i vinter perioden brugt ca 1600 kg piller pr måned. Og forbrændingen er helt top.....jeg tømmer kedlen for ca 10 ltr (en 10 ltr spand) aske en gang i måneden. Helt fint gråt støv.
Besvar Opret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare beskeder i dette forum
Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum
Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Denne side blev genereret på 0.078 sekunder.